Jak dobrze zorganizować sobie miejsce do pracy zdalnej?

Jak dotąd praca zdalna istniała jako dodatek do pracy w biurze. Zazwyczaj była pewną formą korzyści dla pracownika. Teraz przez wciąż utrzymujący się stan pandemii wielu z nas siedzi w tzw. home office. Ale nie wszyscy potrafią poradzić sobie z tym trybem pracy. Clue stanowi dobra organizacja. Jak więc efektywnie wykonywać pracę w home office?

W związku z aktualnym stanem epidemiologicznym, mnóstwo firm zdecydowało się przejść na tryb pracy zdalnej. Dla części pracowników, którzy nie mieli uprzednio doświadczenia z takim systemem pracy, efektywne zaplanowanie czasu jest ogromnym wyzwaniem, bo zmusza ich do dostosowania się do paru nowych reguł.

Jak stworzyć funkcjonalne miejsce do pracy w domu?

Przede wszystkim należy znaleźć sobie optymalne miejsce do pracy. Najlepszym rozwiązaniem jest pokój specjalnie dla niej przeznaczony. Jednakże nie w każdym domu jest to realne. Niekiedy mamy zaledwie kilka metrów kwadratowych miejsca na postawienie stolika bądź biurka i to także się sprawdzi. Ważne jest jednak to, by strefa pracy była rozdzielona od strefy osobistej. Koniecznie trzeba także zadbać o oświetlenie, żeby było jak najbardziej naturalne.

Jak tanim kosztem zorganizować miejsce do pracy? Gdy nie masz na wyposażeniu mieszkania wygodnego fotela czy biurka to rekomendujemy rozważyć jego kupno od znajomych czy też przejrzeć regionalne propozycje sprzedaży na Facebooku.

Drobiazgowe rozplanowanie codziennej pracy

W trakcie pracy poza biurem kluczowa jest samodyscyplina i zaangażowanie w wykonywaniu obowiązków. Powinniśmy działać tak samo, jak podczas pracy w biurze. W przypadku, gdy nasze godziny pracy nie są z góry określone, to zalecamy wybrać te, w których pracujemy najwydajniej. Należy mieć na uwadze, żeby w czasie pracy nie planować domowych obowiązków. Skuteczną metodą na zwiększenie koncentracji się na pracy jest stosowanie metody Pomodoro, która polega 25 minutowych etapach pracy z 5 minutową przerwą między kolejnymi czynnościami oraz zablokowanie notyfikacji z portali społecznościowych.

Dress code a praca zdalna

Cały dzień spędzony w piżamie mimo, że brzmi wygodnie, może niekorzystnie wpływać na terminowe wypełnianie obowiązków. Domowy strój może być tak komfortowy, że będzie wywoływać stan odprężenia. Żeby temu udaremniać warto zadbać o swoją prezencję, szczególnie jeżeli w godzinach pracy odbywają się zebrania na videochacie. Poczujemy się wtedy bardziej profesjonalnie.

Zachowanie relacji między współpracownikami

W przypadku przejścia na zmiany pracy na home office znikają ceremoniały biurowe np. codzienne rozmowa przy śniadaniu, wspólny dojazd do biura bądź wyjście na obiad. Do zachowania dobrych relacji ze współpracownikami warto zastosować darmowych komunikatorów typu Messenger. W razie konieczności omówienia czegoś jednocześnie z dużą grupą pracowników, wygodniejsze będzie zebranie online przez Google Meet, Skype czy Zoom. Jeśli odczuwamy potrzebę rozmowy, nie obawiajmy poruszyć z przyjaciółmi z pracy też tematów prywatnych. W home office bardzo ważne jest utrzymanie stosownego komfortu mentalnego, szczególnie kiedy sporadycznie widujemy się ze znajomymi.